Xitoyning elektromobillar bozorida Nio, Xpeng va Li Auto kompaniyalari birlashmasa omon qolmaydiTongji Universitetining Avtomobil muhandisligi maktabidan professor Zhu Xichanning Tencent News panelida e’lon qilgan mulohazalariga ko‘ra, Nio, Xpeng va Li Auto kabi uchta Xitoyning elektromobil kompaniyasining keyingi uch yil ichida mustaqil ravishda omon qolish ehtimoli nolga teng. Ularning tirik qolishining yagona yo‘li – bu birlashish, qayta tuzilish va birgalikda ishlashdir.
Professor Zhu Xican tahliliProfessorning fikricha, yillik savdosini 2 millionta avtomobilga yetkaza olmagan kompaniyalar yashab qola olmaydi. Sababi, kichik miqyosli ishlab chiqarish ulkan ilmiy-tadqiqot (R&D) xarajatlarini qoplashga yetmaydi. “Agar R&D ga yetarli sarmoya kiritilmasa, texnologik rivojlanish to‘xtab qoladi va kompaniya tanazzulga yuz tutadi,” deydi Zhu
.
Birlamchi kuzatmalar:
- Li Auto: Kompaniya muvaffaqiyatli deb baholanmoqda va kattaroq xatoliklarga yo‘l qo‘yishdan saqlangan.
- Xpeng: Ilk bosqichda hardware ya’ni texnik jihatdan ortda qolgan bo‘lsa-da, o‘tmishdagi muammolar Wang Fenying (Great Wall Motors sobiq bosh direktori) kiritilishidan so‘ng hal qilingan.
- Nio: William Li “muhtaram muhit yaratish”ga uzoq vaqt sarflagani uchun, R&D sarmoyasi yetarlicha jalb qilinmagan.
Li Yanwei qarashlariXitoy Avtomobil Dilerlari Assotsiatsiyasi ekspertlar kengashi a’zosi Li Yanwei, agar Li Auto elektr transport vositalari bozorida muvaffaqiyat qozonsa, boshqa ikkita kompaniya ustidan ustunlikka ega bo‘lishini ta’kidlamoqda. “Agar yangi elektromobil modellar hozirgi muvaffaqiyatni qayta takrorlasa, Li Auto o‘z bozor ulushini kengaytirib, daromadini oshiradi.”
Li Yanwei, shuningdek, elektomobillar brendlari orasida “saralash va yo‘q bo‘lib ketish jarayoni” zarurligini qayd etdi: “Hozirgi bozor holatida BYD brendi asosiy raqobatchi bo‘lib qolmoqda. Kichik brendlar yashab qolish uchun qiymatga ega bo‘lish ehtimoli kam.”
Kelajak istiqbollari:
Yana bir panelist, Yiran, Xitoyda yillik elektromobillar sotuvlari 20 millionga yetishi kutilayotgan bo‘lsa, faqatgina 10 kompaniya omon qolishi mumkinligini qayd etdi. “Mavjud brendlarning kelajagi noaniqligicha qolmoqda,” deydi u.
Xiaomi SU7 modeli savdo bozorida muhim fenomen bo‘lishga erishdi. Kompaniya foydalanuvchilarda mustahkam imidj va ishonch uyg‘otib, avtomobilni xarid qilishga rag‘batlantirmoqda.
XulosaPanelning umumiy natijasiga ko‘ra, faoliyatini davom ettirish uchun Nio, Xpeng va Li Auto birlashishi yoki texnologik ustunlikni qayta kashf etishi zarur. Aks holda ular bozorni tark etishi mumkin. Professor Zhu Xichanning so‘zlari bilan aytganda: “Ularning mustaqil ravishda omon qolish ehtimoli nolga teng.”